În 1861, baronul Massimo d'Azeglio spunea: „Acum că am făcut Italia, mai trebuie să facem și italienii.” Și nu glumea. Deși revoluționarii italieni reușiseră unificarea țării prin război, aveau de administrat o națiune în care mai puțin de 10% din populație vorbea limba italiană.
Adevărul este că granițele politice ale statelor naționale au fost stabilite aproape întotdeauna prin violență – adică prin războaie. Dar națiunile însele, aceste comunități imaginare care împărtășesc o mitologie comună (valori, istorii, simboluri), presupun mult mai mult decât simpla violență – deși violența și-a găsit mereu un loc în arsenalul tehnicilor de construcție națională. Să ne gândim numai la epurările etnice și la transferurile dramatice de populație din secolul XX.
Nici noile state naționale din Europa Centrală și Răsăriteană, clădite pe ruinele imperiilor dinastice prăbușite, nu se aflau într-o situație mai stabilă în 1918-1920. România, de pildă, cu populația și teritoriul dublate după război, se confrunta cu cel puțin trei provocări fundamentale:
Această poveste se repetă, cu variații, în toate regiunile redesenate ale Europei post-imperiale. Țările Baltice, Cehoslovacia, Iugoslavia, Polonia – toate au fost nevoite să creeze rapid coeziune națională într-un climat internațional profund instabil.
Este important de menționat că și vechile imperii au aplicat politici de integrare culturală și simbolică a spațiului. Imperiul Austro-Ungar, de exemplu, a investit masiv în infrastructura urbană, a promovat simbolurile dinastice în spațiul public și a folosit arhitectura monumentală (de la gări la licee și primării) pentru a ancora ideologia habsburgică în cotidian. În mod similar, Imperiul Rus a impus ortodoxia și administrația imperială prin spațiu construit în zonele sale de frontieră. Nu în ultimul rând, Imperiul Otoman a dezvoltat o rețea impresionantă de infrastructură religioasă și civilă pentru a susține sistemul millet și controlul central.
Nu voi insista asupra detaliilor – uneori subtile, alteori brutale – ale acestor politici. Voi rămâne, în schimb, în perimetrul pe care expoziția de față îl explorează cu atâta claritate: politicile de gestiune a spațiului construit ca instrument de construcție națională, cu accent pe cazul Transilvaniei și al Oradiei – poate cele mai vizibile pentru publicul nostru.
Așa cum se poate observa în planșele și hărțile expuse, dar și în centrul orașului, România interbelică a făcut eforturi extraordinare pentru a transforma spațiul urban într-un spațiu național. Ar fi chiar interesant de estimat cât din PIB-ul României Mari a fost investit în „infrastructură națională” – adică în consolidarea simbolică și practică a controlului statului român asupra noilor teritorii.
Românizarea teritoriului a implicat o gamă largă de intervenții:
Toate acestea nu sunt doar realități românești. Găsim eforturi similare în întreaga Europă Centrală: Praga a fost redesenată simbolic în spirit ceh, Ljubljana a fost slovenizată, Vilnius și Kaunas au fost restructurate ca capitale naționale lituaniene. Așadar, ceea ce vedem aici nu este un caz de excepție, ci o parte dintr-un proces regional de redefinire a spațiului în logica statului-națiune.
Urmele acestor intervenții sunt încă vizibile – chiar dacă adesea uitate sau ignorate. Iar această expoziție ne oferă ocazia să le redescoperim și să reflectăm asupra lor.
Aș încheia prin trei idei esențiale, pe care expoziția le evidențiază indirect, dar ferm:
Bibliografie selectivă: