Măsurile adoptate de minister în vederea asigurării unei funcționări optime a portalului ONRC

Adresată:   

Doamnei Alina-Ștefania GORGHIU - Ministrul Justiției

Din partea: Senator Adrian HATOS

Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR

Grup parlamentar: PNL

Ședința Senatului din data de: 28 octombrie 2024


Obiectul întrebării: Măsurile adoptate de minister în vederea asigurării unei funcționări optime a portalului ONRC


Stimată Doamnă Ministru,

În cursul lunii iulie 2024 a avut loc schimbarea platformei ONRC – scopul declarat al acestor modificări au constat în asigurarea posibilității de înregistrare a operațiunilor (înființări, mențiuni, dizolvări, radieri, etc) direct în platformă și implicit asigurarea unui proces mult mai transparent și mai scurt de la înregistrarea cererilor până la emiterea documentelor aferente de către ONRC. Pentru implementarea acestui nou sistem, au fost cheltuiți peste 40 milioane de euro.

Rezultatul acestor modificări a fost cvasi-blocarea pentru mai bine de o lună de zile a întregului sistem ONRC, fapt care a afectat funcționarea multor peroane juridice – este de notorietate că multe societăți au pierdut finanțări, au fost declarate inactive fiscal, s-au trezit cu conturile blocate, au pierdut contracte de colaborare, etc totul datorită faptului că nu s-au putut efectua în timp util mențiunile necesare la ORC. Astfel, dacă înainte de implementarea noii platforme cererile adresate ORC erau soluționate în 3 zile lucrătoare de la înregistrare (ca regulă generală), după implementarea noii platforme cererile termenul efectiv pentru soluționarea unei cereri este incert și deseori depășește 30 de zile.

Ca urmare a multiplelor sesizări privind disfuncționalitățile sistemului, în cursul lunii septembrie 2024 a fost demis directorul ONRC și, măsurile de corectare a situației par a se fi oprit la atât. La mai bine de 3 luni de la implementare, disfuncționalitățile sistemului ONRC persistă și afectează serios activitatea societăților înregistrate în România. În continuare înregistrarea unei cereri în portalul ONRC se aseamănă unei rulete rusești, în care, după parcurgerea a mai mult de 9 (NOUĂ) etape pentru înregistrarea unei simple cereri, se așteaptă cu emoții mesajul care confirmă înregistrarea efectivă a cererii; însă, de multe ori platforma blochează efectiv finalizarea procesului de înregistrare a cererii și solicitantul este forțat să reia tot procesul de la început.

Mai mult decât atât, procesul efectiv de înregistrare a unei cereri în portal este atât de anevoios, încât deseori o persoană care nu are pregătire specială în acest sens sau nu are experiența deja acumulată cu lucrul cu acest portal, are mari dificultăți de a înțelege efectiv ce informații îi sunt solicitate; mai mult decât atât, aceleași informații trebuie repetate de cel puțin 2 ori pe în diferitele etape de înregistrare. Astfel, se ajunge ca doar înregistrarea unei simple cereri în portalul ORC (completarea tuturor câmpurilor solicitate și încărcarea documentelor anexă) să dureze chiar și 30 minute, poate chiar mai mult. 

În cazul fericit în care o persoană chiar reușește să finalizeze înregistrării cererii sale, îî este în continuare dificil a urmări parcursul cererii sale și de a afla soluția primită – de exemplu, la câmpul „cererile mele” o cerere deja înregistrată apare ca fiind „în procesare în backoffice” și doar la câmpul „stadiu cerere RC” se poate găsi soluția primită pentru cererea sa.  

Concluzionând, deși au existat nenumărate declarații ale oficialilor ORC, în continuare noul sistem este greoi și prezintă grave sincope în funcționare. Mai mult decât atât, este de natura evidenței că remedierea tuturor acestor erori presupune nu doar timp ci și resurse umane și financiare semnificative.


Prin urmare, vă adresăm respectuoasa rugăminte de a răspunde următoarelor întrebări:

  1. Ce măsuri s-au luat la nivelul ministerului și a ONRC pentru a înțelege cu adevărat toate problemele de funcționalitate a sistemului – pornind de la repetitivitatea introducerii unor informații până la asigurarea termenului de 3 zile pentru a se răspunde unei cereri?
  2. Au fost identificate persoanele răspunzătoare de acest haos creat în sistemul ONRC și ce măsuri s-au luat/urmează a se lua pentru recuperarea prejudiciului produs?
  3. Ce măsuri legislative aveți în vedere a fi luate pentru limitarea prejudiciilor aduse persoanelor supuse înmatriculării în registrul comerțului ca urmare a întârzierilor înregistrate în soluționarea cererilor înregistrate la ONRC?


Vă adresăm rugămintea ca, în formularea răspunsului dumneavoastră, să ne precizați și temeiul de drept pe care vă fundamentați opinia.


Vă mulțumesc!

Solicit răspuns scris.


Cu stimă,

Adrian HATOS

Senator PNL

Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR


La această întrebare se așteaptă răspuns.



Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.