Senatorul Adrian Hatos a interpelat ministrul Justiției cu privire la funcționarea portalului ONRC

În această săptămână, senatorul PNL de Bihor Adrian Hatos a interpelat ministrul Justiției, pe doamna Alina Gorghiu, cu privire la modul de funcționare a portalului ONRC.

Întrebarea formulată de senatorul bihorean vine în contextul în care, în cursul lunii iulie 2024, a avut loc schimbarea platformei ONRC. Scopul declarat al acestor modificări a fost de eficientizare a operațiunilor. Mai exact, înregistrarea operațiunilor (înființări, mențiuni, dizolvări, radieri, etc.) se realizează direct în platformă și, implicit, ar trebui să se asigurare unui proces mult mai transparent și mai scurt de la înregistrarea cererilor până la emiterea documentelor aferente de către ONRC. Costul pentru implementarea noului sistem a fost de peste 40 milioane de euro.

În realitate, rezultatul acestor modificări a fost cvasi-blocarea pentru mai bine de o lună de zile a întregului sistem ONRC. Acest lucru a afectat funcționarea multor persoane juridice - multe societăți au pierdut finanțări, au fost declarate inactive fiscal, s-au trezit cu conturile blocate, au pierdut contracte de colaborare, etc., totul datorită faptului că nu s-au putut efectua în timp util mențiunile necesare la ORC. Prin urmare, dacă înainte de implementarea noii platforme cererile adresate ORC erau soluționate în 3 zile lucrătoare de la înregistrare (ca regulă generală), după implementarea noii platforme cererile termenul efectiv pentru soluționarea unei cereri a devenit incert, depășind deseori și 30 de zile. Nimeni nu a realizat o estimare a impactului acestor disfuncționalități asupra mediului de afaceri.

Ca urmare a multiplelor sesizări privind disfuncționalitățile sistemului, în cursul lunii septembrie 2024 a fost demis directorul ONRC, însă măsurile de corectare a situației par a se fi oprit la atât. Astfel, la mai bine de 3 luni de la implementare, problemele sistemului ONRC persistă și afectează serios activitatea societăților înregistrate în România. De exemplu, înregistrarea unei cereri în portalul ONRC presupune parcurgerea a mai mult de nouă etape; de multe ori platforma blochează efectiv finalizarea procesului de înregistrare a cererii, iar solicitantul este forțat să reia tot procesul de la început; procesul efectiv de înregistrare a unei cereri în portal este nu doar unul anevoios, ci poate dura chiar și peste 30 minute; și nu în ultimul rând, parcursul cererii și aflarea soluției primite este dificil de urmărit pe platformă.

În consecință, având în vedere că noul sistem este, în continuare, unul greoi și prezintă grave sincope în funcționare, senatorul Adrian Hatos i-a solicitat doamnei ministru să precizeze ce măsuri au fost luate la nivelul Ministerului și a ONRC pentru a se identifica toate problemele de funcționalitate ale sistemului; dacă au fost identificate persoanele răspunzătoare de acest haos creat în sistemul ONRC și ce măsuri s-au luat/urmează a se lua pentru recuperarea prejudiciului produs; și ce măsuri legislative vor fi luate pentru limitarea prejudiciilor aduse persoanelor supuse înmatriculării în Registrul Comerțului ca urmare a întârzierilor înregistrate în soluționarea cererilor înregistrate la ONRC.

Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.