Atitudini și percepții față de inteligența artificială în România

Creșterea utilizării IA este una dintre cele mai profunde transformări prin care trece economia și societatea, cu un potențial imens de a eficientiza accesul oamenilor la bunuri și servicii dar și semnificative riscuri potențiale. Gradul și forma de adoptare a acestor tehnologii depind însă și de reacțiile și atitudinile față de instrumentele bazate pe inteligență artificială.

Studiul realizat de mine în octombrie analizează atitudinile față de inteligența artificială (IA) în România, pe baza unui sondaj online cu 708 participanți, majoritatea din mediul urban și cu studii superioare. Rezultatele principale includ:

  1. Anxietatea față de IA este mai redusă la persoanele cu studii superioare și venituri mari, dar mai ridicată în rândul celor cu valori conservatoare (tradiționalism, naționalism).
  2. Pregătirea tehnologică crește odată cu venitul și vârsta, sugerând că experiența cumulativă influențează percepția capacității tehnologice.
  3. Utilizarea instrumentelor bazate pe IA este frecventă în aplicațiile de traducere și navigație, dar mai scăzută în cazul chatbot-urilor.
  4. Acceptarea instrumentelor bazate pe IA este mare în domeniul medical și siguranța publică, dar scăzută în educație, recrutare și conducerea autovehiculelor.

Raportul evidențiază legătura dintre atitudinile conservatoare și respingerea tehnologiei, subliniind de asemenea importanța încrederii în competențele umane versus cele tehnologice pentru acceptarea utilizării IA.

Găsiți raportul aici.

Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.