La un an de la primele măsuri luate în contextul pandemiei de COVID – 19, România trece, în acest moment, prin cel de-al treilea val al pandemiei. Ultimul an, în cifre, înseamnă 1.031.072 de persoane infectate cu noul coronavirus și 2.675.872 de persoane vaccinate cu una sau cu două doze, România ocupând locul 4 la nivel european în ceea ce priveşte vaccinarea cu ambele doze.
Impactul pandemiei asupra societății și vieților noastre este unul major și îl resimțim, cu toții, indiferent de domeniile de activitate sau de vârstă. Azi, însă, aș dori sa mă opresc asupra impactului său asupra educației, copiilor, precum și asupra a ceea ce ține de noi – autorități, comunitate, profesori, părinți - să facem ca viitorul lor, ca mod de viață și educație, să se construiască, din nou, într-un cadru de normalitate.
Fiindcă pandemia de COVID-19 a afectat, pe de o parte, dezvoltarea emoțională a copiilor, prin izolarea lor socială, perturbarea procesului educațional sau incertitudinea cu privire la viitor.
Pe de altă parte, anul care a trecut ne-a arătat vulnerabilitățile cu care se confruntă sistemul nostru de învățământ, în noul context – fie că ne referim la infrastructura digitală, materialele didactice sau competențele digitale ale cadrelor didactice și ale elevilor. Totodată, a fost un an în care am putut observa efectele dramatice pe care criza pandemică le are asupra copiilor proveniți din medii defavorizate, din punct de vedere al accesului lor la învățarea la distanță sau al riscului de abandon școlar. În acest an s-au luat decizii cu privire la închiderea sau re-deschiderea școlilor, măsurile sanitare care trebuie respectate în școli, dar s-au analizat și măsuri remediale pentru recuperarea pierderilor în învățare, generate de predarea online. Și nu în ultimul rând, acest an de pandemie ne-a demonstrat că sistemul educațional are nevoie urgentă de reforme și investiții pentru a deveni un sistem echitabil, eficient și rezilient, care să facă față nu doar provocărilor actuale, ci și celor ale digitalizării educației, din perioada post-pandemică. Prin urmare, dezvoltare digitală în domeniul educației, dezvoltarea competențele digitale ale cadrelor didactice și ale elevilor, crearea unui mecanism de tip grant pentru dotarea unităților școlare cu echipamente în vederea asigurării condițiilor optime pentru învățarea în mediul virtual, crearea unui mecanism de tip grant pentru dezvoltarea de centre digitale avansate în învățământul preuniversitar, dezvoltarea unui sistem de educație incluzivă, sau revizuirea platformei manualelor digitale (manuale.edu.ro) prin completarea cu auxiliare școlare în format digital, pentru învățământul preuniversitar, sunt câteva dintre măsurile prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență, care ar urma să beneficieze de investiții în valoare propusă de 780 mil. de euro.
Însă revenirea la normalitate, în educație, presupune, pe lângă reforme, investiții și o responsabilitate individuală, voluntară, pentru vaccinare. Iar diferitele analize și rapoarte produse de către organizații regionale sau internaționale – precum UE, OECD sau ONU/UNICEF, semnalează și importanța vaccinării cadrelor didactice, pentru desfășurarea cu prezență fizică a procesului de învățământ, în condiții de siguranță. Fiindcă protecția copiilor trebuie să vină din toate părțile – familie, școală, comunitate. Până în acest moment, aproximativ 45% dintre angajații din sistemul de educație s-au vaccinat, iar campania națională „Vaccinare și testare pentru învățare!”, desfășurată în fiecare județ, în perioada 8 - 29 aprilie 2021, de către Ministerul Educației Naționale, în parteneriat și cu organizațiile din mediul preuniversitar, dar și cu asociațiile elevilor și părinților, are drept unul dintre obiective informarea, o dată în plus, a personalului din învățământ cu privire la importanța vaccinării voluntare, în scopul diminuării efectelor pandemiei de COVID-19 și al reîntoarcerii copiilor la școală, cu prezență fizică. Însă, așa cum am menționat anterior, pe lângă nevoia de vaccinare a angajaților din sistemul de învățământ sau de testare a elevilor, în următoarele luni, la nivel societal este necesară continuarea procesului de vaccinare a populației adulte într-un ritm susținut, prin parcurgerea acestui drum - de la 9% la 70% persoane vaccinate cu ambele doze, care să ducă la atingerea pragului de imunizare a populației.
Este nevoie, așadar, de responsabilitatea noastră individuală, dar și de efortul nostru comun - autorități, comunitate, profesori, părinți – pentru ca această criză sanitară să poată fi depășită, iar pandemia de COVID-19 să nu mai reprezinte o barieră în calea educației copiilor noștri și a viitorului lor.
21 aprilie 2021