Adresată:
Doamnei Ligia DECA - Ministrul Educației
Din partea: Senator Adrian HATOS
Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR
Grup parlamentar: PNL
Ședința Senatului din data de: 21 decembrie 2022
Obiectul întrebării: Provocarea ChatGPT pentru sistemul educațional românesc și metodele sale de evaluare
Stimată Doamnă Ministru,
O bună parte din actualele proceduri de evaluare în școlile și universitățile din România se concentrează pe capacitatea de redactare a unor texte (eseuri, referate, proiecte) pe teme date, prin sarcini în care se evaluează competențele de căutare, analiză, sinteză a informațiilor precum și cele de elaborare a unor texte neliterare.
De câteva săptămâni a fost lansată aplicația online ChatGPT, care oferă, deocamdată doar în engleză, răspunsuri detaliate și surprinzător de corecte, la aproape orice întrebare, inclusiv cele care se referă la tematici cuprinse în programa școlară. Această dezvoltare exacerbează riscurile pe care evaluarea bazată pe referate individuale le presupunea oricum – discuția despre plagiat este bine-cunoscută.
Numeroase experimente, mai mult sau mai puțin științifice ce e drept, au arătat capacitatea programului, bazat pe un algoritm de învățare automatizată sofisticat și instruit cu o cantitate imensă de date, de a produce texte de nivelul celor mai bune referate elaborate de elevi și de studenți. În plus, aceste texte, analizate cu programele de verificare a similitudinii se dovedesc a fi corecte, ChatGPT fiind capabil să producă rezultate autentice.
Este evident că o astfel de soluție informatică, care utilizează inteligența artificială, constituie o provocare formidabilă la adresa sistemului de învățământ mai ales în raport cu nivelurile și activitățile bazate pe livrabile de tip text realizate individual - atât de comune în ciclurile secundar și cel terțiar.
În sistemele de învățământ care utilizează altă limbă decât engleza, riscul este chiar mai mare: pentru limba engleză ChatGPT a pus la dispoziție o aplicație online care identifică textele elaborate de program. Pentru alte limbi însă o astfel de soluție nu există și, probabil va trece ceva vreme până va apărea.
Riscul de fraudare a acestor evaluări bazate pe texte produse în afara sălii de clară este unul foarte serios: elevii și studenții vor formula răspunsurile la referate cu ajutorul ChatGPT ale cărui răspunsuri le vor traduce, tot automatizat, în română. Rezultatul final va indica capacitatea de a pune întrebările bune și de a utiliza diverse soluții de inteligență artificială, în nici un caz cunoștințele și abilitățile studentului sau elevului. Nu este o temă frivolă: specialiștii din lumea anglo-saxonă lansează deja semnale de alarmă cu privire la corectitudinea procedurilor de evaluare școlară (https://www.vox.com/recode/2022/12/7/23498694/ai-artificial-intelligence-chat-gpt-openai) odată ce utilizarea unor astfel de sisteme de inteligență artificială se va generaliza. În plus față de denaturarea validității evaluării școlare, având în vedere accesul diferențiat la sistemele ce rulează diverse programe de inteligență artificială, utilizarea unor astfel de sisteme are și potențialul de a spori inechitatea de rezultate în învățământ.
Având în vedere aceste aspecte, vă rog, stimată doamnă ministru să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
· Care va fi modalitatea prin care Ministerul Educației va reacționa în viitorul apropiat la provocarea ChatGPT?
· Care sunt recomandările pe care Ministerul Educației le va face cadrelor didactice pentru a-și adapta modalitățile de evaluare la riscurile pe care ChatGPT le aduce?
Vă mulțumesc!
Solicit răspuns scris.
Cu stimă,
Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR