Procedura de evaluare a impactului Programului „Masă caldă” în anul școlar 2021- 2022

Adresată:   

Doamnei Ligia DECA - Ministrul Educației

Din partea: Senator Adrian HATOS

Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR

Grup parlamentar: PNL

Ședința Senatului din data de: 19 aprilie 2023


Obiectul întrebării: Procedura de evaluare a impactului Programului „Masă caldă” în anul școlar 2021- 2022



Stimată Doamnă Ministru,


În luna februarie 2023, Ministerul Educației a publicat raportul intitulat „RAPORT FINAL privind stadiul implementării Programului – pilot „Masă caldă” în anul școlar 2021- 2022”, disponibil online la: https://www.edu.ro/sites/default/files/Raport_final_MASA_CALDA_2021_2022.pdf.

Așa cum reiese la o lectură a raportului, evaluarea proiectului a urmărit mai ales elementele de proces (realizarea achizițiilor, livrarea către elevi a pachetelor alimentare, resursele umane, plăților, etc.), fiind semnalizate diverse probleme intervenite în derularea programului, în timp ce evaluarea efectului net al asigurării unei mese calde pentru elevii beneficiari – măsurată prin modificări ale ratei absenteismului, abandonului școlar, ale acumulărilor cognitive și competențelor, sau ale stării de sănătate sau bunăstării subiective, sunt lacunare și par a se baza pe estimări greu de verificat și nesistematice realizate de personalul din teren cu privire la evoluția absenteismului pe un mecanism de tip „înainte-după”.

Procedura standard în practica internațională de evaluare consistentă, validă și de încredere, a impactului net al proiectelor de tipul „Programului-pilot „Masă caldă” în școli”, presupune comparație între loturile de intervenție și grupuri/loturi de control utilizând diverse proceduri și analize statistice adecvate, și doar în cazuri excepționale o comparație de tip înainte vs după. Pentru referință – poate fi consultat un ghid simplu de la Banca Mondială: https://documents1.worldbank.org/curated/en/475491468138595632/pdf/382680Impact1e10experience01PUBLIC1.pdf.

În sinteză, pe baza datelor publicate până acum, nu avem date de evaluare a programului „Masă caldă în școli” suficient de consistente încât să se poată trage concluzii privind impactul programului asupra indicatorilor de rezultat – participare școlară, promovare, acumulări cognitive.

Prin urmare, în baza celor prezentate, vă adresez, Doamnă Ministru, următoarele întrebări:

1.     Are MEN în intenție de a realiza o evaluare serioasă, corespunzătoare standardelor actuale în domeniu, a impactului programului „Masă caldă în școli” și a altor programe de acest tip?

2.     Care sunt planurile MEN pentru a institui practici și proceduri de evaluare corectă a diverselor programe și proiecte pe care le implementează, astfel încât să avem date solide privind eficacitatea și eficiența acestora?



Vă mulțumesc!

Solicit răspuns scris.


Cu stimă,

Adrian HATOS

Senator PNL

Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR


Răspunsul poate fi consultat aici.


Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.