Adresată:
Doamnei Ligia DECA - Ministrul Educației
Din partea: Senator Adrian HATOS
Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR
Grup parlamentar: PNL
Ședința Senatului din data de: 19 aprilie 2023
Obiectul întrebării: Procedura de evaluare a impactului Programului „Masă caldă” în anul școlar 2021- 2022
Stimată Doamnă Ministru,
În luna februarie 2023, Ministerul Educației a publicat raportul intitulat „RAPORT FINAL privind stadiul implementării Programului – pilot „Masă caldă” în anul școlar 2021- 2022”, disponibil online la: https://www.edu.ro/sites/default/files/Raport_final_MASA_CALDA_2021_2022.pdf.
Așa cum reiese la o lectură a raportului, evaluarea proiectului a urmărit mai ales elementele de proces (realizarea achizițiilor, livrarea către elevi a pachetelor alimentare, resursele umane, plăților, etc.), fiind semnalizate diverse probleme intervenite în derularea programului, în timp ce evaluarea efectului net al asigurării unei mese calde pentru elevii beneficiari – măsurată prin modificări ale ratei absenteismului, abandonului școlar, ale acumulărilor cognitive și competențelor, sau ale stării de sănătate sau bunăstării subiective, sunt lacunare și par a se baza pe estimări greu de verificat și nesistematice realizate de personalul din teren cu privire la evoluția absenteismului pe un mecanism de tip „înainte-după”.
Procedura standard în practica internațională de evaluare consistentă, validă și de încredere, a impactului net al proiectelor de tipul „Programului-pilot „Masă caldă” în școli”, presupune comparație între loturile de intervenție și grupuri/loturi de control utilizând diverse proceduri și analize statistice adecvate, și doar în cazuri excepționale o comparație de tip înainte vs după. Pentru referință – poate fi consultat un ghid simplu de la Banca Mondială: https://documents1.worldbank.org/curated/en/475491468138595632/pdf/382680Impact1e10experience01PUBLIC1.pdf.
În sinteză, pe baza datelor publicate până acum, nu avem date de evaluare a programului „Masă caldă în școli” suficient de consistente încât să se poată trage concluzii privind impactul programului asupra indicatorilor de rezultat – participare școlară, promovare, acumulări cognitive.
Prin urmare, în baza celor prezentate, vă adresez, Doamnă Ministru, următoarele întrebări:
1. Are MEN în intenție de a realiza o evaluare serioasă, corespunzătoare standardelor actuale în domeniu, a impactului programului „Masă caldă în școli” și a altor programe de acest tip?
2. Care sunt planurile MEN pentru a institui practici și proceduri de evaluare corectă a diverselor programe și proiecte pe care le implementează, astfel încât să avem date solide privind eficacitatea și eficiența acestora?
Vă mulțumesc!
Solicit răspuns scris.
Cu stimă,
Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR