Interzicerea utilizării telefoanelor mobile, de către elevi, atât în timpul orelor, cât şi al pauzelor

Adresată:   

Doamnei Ligia DECA - Ministrul Educației

Din partea: Senator Adrian HATOS

Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR

Grup parlamentar: PNL

Ședința Senatului din data de: 5 martie 2024


Obiectul întrebării: Interzicerea utilizării telefoanelor mobile, de către elevi, atât în timpul orelor, cât și al pauzelor


           Stimată Doamnă Ministru,


Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 interzice utilizarea telefonului mobil pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial. Astfel, la art. 106, alin. (4) se prevede că: “Utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ”, în timp ce alin. (5) face referire la învățământul liceal, astfel: “În învățământul liceal, regulamentul intern al unității de învățământ poate interzice folosirea de către un elev a dispozitivelor menționate la alin. (3) în întreaga sau doar o parte din incinta unității de învățământ, precum și în timpul activităților care se desfășoară în afara acesteia”. Însă, așa cum se precizează la alin. (6), prevederile alin. (4) și (5) nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească. În cazul în care elevii nu respectă, însă, prevederile alin. (4) și (5), art. (7) prevede că acest lucru “poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea predării, după caz, către părinți/tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau elevi conform regulamentului intern al unității de învățământ”.

De asemenea, Ordinul nr. 4183 din 4 iulie 2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) stabilise - la art. 186, alin. (2) - că utilizarea telefoanelor mobile este interzisă în timpul orelor de curs, examenelor și concursurilor; însă, în situații de urgență sau în scop educativ – în timpul orelor de curs - elevii le pot utiliza, cu acordul cadrului didactic. În ROFUIP se precizează și faptul că “pe durata orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ”.

Rezultatele PISA 2022[1] au arătat, cu referire la țările OCDE, că folosirea telefoanelor mobile ale elevilor în scop educativ, la școală, crește riscul ca elevii să-și folosească telefoanele în clasă pentru activități non-educative sau să fie distrași de notificările acestora. Așadar, se consideră că interzicerea telefoanelor mobile în clasă poate ajuta la reducerea distragerii atenției elevilor, mai ales atunci când aceste interdicții sunt aplicate. Pe de altă parte, UNESCO, în Raportul intitulat „Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education – A tool on whose terms?”[2], a arătat că tehnologia  poate sprijini procesul de învățare în anumite contexte, dar nu atunci când este suprautilizată sau utilizată necorespunzător. Potrivit Raportului, utilizarea smartphone-urilor poate perturba procesul de învățare în sălile de clasă, și chiar simpla prezență, în apropiere, a unui telefon mobil, cu notificări active, poate distrage elevii de la sarcinile pe care le au de rezolvat în timpul orelor. Prin urmare, bazându-se pe studii care au demonstrat că folosirea excesivă a telefoanelor mobile contribuie la o performanță școlară redusă și că timpul îndelungat petrecut în fața ecranului are un efect negativ asupra stabilității emoționale a copiilor, UNESCO recomandă interzicerea folosirii smartphone-urilor în școlile din toată lumea, pentru a limita distragerea atenției elevilor, pentru a îmbunătăți învățarea și pentru a contribui la protejarea copiilor de hărțuirea cibernetică. 

În țările europene, reglementările privind utilizarea telefoanelor mobile în școli sunt diferite. De exemplu, dacă în Franța utilizarea telefoanelor mobile a fost interzisă în timpul orelor încă din 2010, din 2018 aceasta măsură a fost extinsă și în timpul pauzelor și al activităților școlare din afara clădirii școlii, iar în Italia există o interdicție privind utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor încă din 2007, măsură care a cunoscut, pe parcurs, și o perioadă de relaxare, în Olanda măsuri privind interzicerea utilizării telefoanelor mobile în timpul orelor s-au implementat de la începutul acestui an, în timp ce în Marea Britanie există, din acest an, un ghid care are ca scop să încurajeze școlile să interzică în mod uniform utilizarea smartphone-urilor în clasă și în timpul pauzelor. 

Pornind de la diferitele experiențe naționale, europene și nu numai, privind interzicerea utilizării telefoanelor mobile în școli, vă rog să precizați, Doamna Ministru:

  1. Dacă aveți în vedere reglementarea și mai strictă a utilizării telefoanelor mobile în scoli, inclusiv privind interzicerea utilizării lor și în timpul pauzelor? 



[1] https://www.oecd-ilibrary.org/sites/a97db61c-en/1/3/6/index.html?itemId=/content/publication/a97db61c-en&_csp_=19432322e94c5717b030a7b2f5fd1b3c&itemIGO=oecd&itemContentType=book#boxsection-d1e12790-6af1c8a6f4

[2] https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723/PDF/385723eng.pdf.multi


Vă mulțumesc!

Solicit răspuns scris.


Cu stimă,

Adrian HATOS

Senator PNL

Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR


La această întrebare se așteaptă răspuns.

Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.