Implicarea Ministerului Tineretului și Sportului în creșterea gradului de alfabetizare științifică a tinerilor

Adresată:   

Domnului Carol-Eduard NOVÁK - Ministrul Tineretului și Sportului

Din partea: Senator Adrian HATOS

Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR

Grup parlamentar: PNL

Ședința Senatului din data de: 9 iunie 2021


Obiectul întrebării: Implicarea Ministerului Tineretului și Sportului în creșterea gradului de alfabetizare științifică a tinerilor

           

Stimate Domnule Ministru,


           În calitate de președinte al Comisiei pentru știință, inovare și tehnologie, implementarea politicilor transsectoriale privind dezvoltarea acestor domenii printr-o abordare integrată mă preocupă în mod special. Având în vedere perioada dificilă pe care o traversăm, apreciez că toate instituțiile guvernamentale trebuie să își creioneze strategii comprehensive pentru a promova alfabetizarea științifică ca proces continuu, beneficiarii fiind toți cetățenii României. Doar printr-o astfel de abordare integrată putem combate susținut discursurile anti-știință, teoriile conspirației și dezinformările, acestea fiind, după cum știți, provocări reale în gestionarea pandemiei prin care trecem.

În acest cadru, Ministerul pe care îl conduceți are o răspundere deosebită, întrucât are drept misiune coordonarea politicilor de tineret de la nivel național, dar și drept răspundere morală promovarea învățării pe tot parcursul vieții, cu scopul de a crește gradul de bunăstare și calitatea vieții tinerilor. De altfel, unul dintre obiectivele integrate în Strategia pentru tineret a Uniunii Europene pentru următorul exercițiu financiar la nivel european, este Obiectivul European de Tineret nr. 8 - Educație de Calitate.

           Corelat cu aceste ținte de la nivel european, este important ca decidenții să reflecte asupra următoarelor statistici: România a înregistrat, în 2019, cea mai scăzută participare a adulților din Uniunea Europeană la învățare pe tot parcursul vieții (0,9%), conform Eurostat. Această statistică poate fi coroborată cu realitatea privind alfabetizarea științifică a elevilor din România: România s-a clasat ultima din Europa la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a, conform rezultatelor înregistrate la testarea internațională standardizată TIMSS 2019. 22% dintre tineri sunt analfabeți funcțional la matematică și chimie, fizică, biologie.

           Din nefericire, Strategia Națională în domeniul politicii de tineret 2015-2020 nu a inclus obiective privind creșterea gradului de alfabetizare științifică a tinerilor. Cred, domnule Ministru, că în noua strategie în domeniul tineretului la nivel național, o țintă națională privind alfabetizarea științifică a tinerilor trebuie inclusă. Referitor la tehnologie, o altă dimensiune care ar trebui să fie valorificată în cadrul MTS, obiectivele strategiei anterioare au fost, de asemenea, prea puțin ambițioase. Alfabetizarea științifică și recuperarea decalajului în materie de competențe de adaptare pe o piață a muncii din ce în ce mai dinamică ar trebui incluse în viitoarea strategie de țară, la loc cu obiectivele care deja sunt incluse în arhitectura documentului strategic: participare, voluntariat, cetățenie activă, antreprenoriat etc.

           Având în vedere pericolul discursului conspiraționist, sunt de părere că se impune inclusiv o participare mai activă a MTS și a structurilor subordonate (în special DJST) în vederea promovării campaniei de vaccinare de la nivel național, prin utilizarea unor metode nonformale și informale de conștientizare și informare, inclusiv prin dialogul direct cu tinerii.

           Referitor la activitatea MTS în raport cu creșterea gradului de alfabetizare științifică a tinerilor din România, vă rog, domnule Ministru, să îmi furnizați răspunsurile la următoarele întrebări:

  1. Care este stadiul realizării unei noi strategii de tineret, pentru următorul ciclu de activitate al Ministerului Tineretului și Sportului?
  2. Care au fost programele și proiectele de tineret în domeniul popularizării științei organizate și/sau finanțate de MTS în anul 2020?
  3. Care sunt programele și proiectele de tineret în domeniul popularizării științei prevăzute în calendarul de activități al MTS pentru anul curent?
  4. Care sunt activitățile întreprinse în cadrul structurilor subordonate MTS și a MTS în vederea promovării campaniei de vaccinare în rândul tinerilor?
  5. În strategia națională în domeniul politicii de tineret 2015-2020, la capitolul care vizează Cultura și educația nonformală, MTS și-a asumat următoarea direcție de acțiune: ,,Sprijinirea şi stimularea creativităţii şi performanţei tinerilor în diverse domenii ale industriilor creative (publicitate, arte vizuale, artele spectacolului, cercetare-dezvoltare, software etc.)”. Care au fost proiectele și activitățile întreprinse de MTS în vederea îndeplinirii acestei direcții de acțiune și care sunt rezultatele concrete ale acestora?


Vă mulțumesc!

Solicit răspuns scris.

Cu stimă,

Adrian HATOS

Senator PNL

Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR


Răspunsul poate fi consultat aici.

Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.