Îmbunătăţirea integrării profesorilor educatori şi a terapiei educaţionale complexe şi integrate în sistemul educaţional românesc
Adresată:
Doamnei Ligia DECA - Ministrul Educației
Din partea: Senator Adrian HATOS
Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR
Grup parlamentar: PNL
Ședința Senatului din data de: 5 martie 2024
Obiectul întrebării: Îmbunătățirea integrării profesorilor educatori și a terapiei educaționale complexe și integrate în sistemul educațional românesc
Stimată Doamnă Ministru,
În calitate de parlamentar preocupat de calitatea și accesibilitatea educației pentru toți copiii, inclusiv pentru cei cu cerințe educaționale speciale (CES), am întreprins o analiză a situației profesorilor educatori și a terapiei educaționale complexe și integrate (TECI) în sistemul de educație românesc. În urma acestei analize, am identificat o serie de discrepanțe și probleme legate de rolul și poziția profesorilor educatori în cadrul sistemului educațional românesc, pe care doresc să le aduc în atenția dumneavoastră.
Profesorii educatori, care sunt esențiali în implementarea ariei curriculare de Terapie Educațională Complexă și Integrată (TECI), oferă o gamă largă de servicii, inclusiv formarea autonomiei personale, socializare, stimulare cognitivă, terapie ocupațională și ludoterapie. Aceste servicii nu numai că sprijină dezvoltarea holistică a elevilor cu CES, dar sunt, de asemenea, fundamentale în promovarea incluziunii și a egalității în educație. Un aspect pe care l-am sesizat este că implicarea și recunoașterea lor în cadrul învățământului de masă și în politicile educaționale sunt insuficiente. În special, profesorii educatori par să fie excluși din măsurile de sprijin pentru nivelurile I, II și III, limitându-se astfel accesul elevilor la terapii educaționale esențiale la aceste niveluri de intervenție. Această situație poate crea un decalaj semnificativ în oferirea unui sprijin educațional cuprinzător și adaptat nevoilor diverse ale elevilor cu CES, contrar principiilor educației incluzive.
O altă discrepanță observată se referă la modul în care profesorii educatori sunt integrați în procesul educațional. Cu toate că în planurile cadru din OMEN nr. 3622/27.04.2018 se subliniază caracterul esențial al ariei curriculare TECI pentru dezvoltarea copiilor cu CES, profesorilor educatori le sunt impuse restricții în ceea ce privește participarea la elaborarea și implementarea curriculumului școlar. Mai precis, li se interzice să contribuie ca propunători sau co-autori la oferta de Curriculum la decizia școlii, pe motiv că activitățile lor nu se suprapun cu cele din programul standard de dimineață și că disciplinele din TECI nu includ opționale similare cu cele din ariile curriculare tradiționale. Restricțiile impuse profesorilor educatori nu numai că limitează potențialul de inovare și adaptare a curriculumului la nevoile specifice ale copiilor cu CES, dar și subminează principiile de bază ale educației incluzive, care ar trebui să promoveze participarea și contribuția tuturor specialiștilor implicați.
O altă problemă identificată a fost la nivelul structurii de personal a echipei mobile pentru copiii cu dizabilități, definită în Ordinul nr. 1985 din 4 octombrie 2016 – echipă multidisciplinară din care profesorii educatori au fost omiși. Situația este aceeași și atunci când ne referim la școlarizarea la domiciliu. Analizând prevederile Ordinului nr. 5575 privind Metodologia-cadru pentru școlarizarea la domiciliu observăm că sunt menționați ca parte a echipei de școlarizare la domiciliu (Art. 10): profesori pentru învățământul primar, învățători de sprijin, profesori de specialitate și de sprijin pentru învățământul gimnazial și liceal, precum și specialiști (psihologi, kinetoterapeuți, psihopedagogi și logopezi) pentru a oferi terapii specifice, dar nu și profesorii educatori.
Mai mult, în contextul noii Legi a educației, rolul profesorilor educatori pare să fie menționat doar într-un număr limitat de contexte, ceea ce ridică întrebări legate de recunoașterea și valorificarea integrală a contribuției lor în cadrul sistemului educațional. Această subreprezentare este în contradicție cu importanța serviciilor de terapie educațională pe care le oferă și cu necesitatea de a asigura o abordare educațională integrată și accesibilă pentru toți elevii.
În lumina acestor constatări, doresc să adresez următoarele întrebări:
- Cum intenționează ministerul să îmbunătățească integrarea terapiei educaționale complexe și integrate în învățământul de masă, pentru a asigura acces egal tuturor elevilor la aceste servicii?
- Ce măsuri intenționează Ministerul Educației să ia pentru a asigura integrarea efectivă a profesorilor educatori și a serviciilor de TECI la toate nivelurile de sprijin?
- Ce măsuri concrete intenționează Ministerul Educației să ia pentru a asigura includerea profesorilor educatori în procesul de elaborare a curriculumului la decizia școlii?
- Ce pași se vor urma pentru a revizui și actualiza prevederile Ordinului nr. 1985 pentru a asigura includerea profesorilor educatori în echipele multidisciplinare care sprijină educația incluzivă și terapia elevilor cu CES?
- Cum vor fi clarificate poziția și funcțiile profesorilor educatori în cadrul noii Legi a educației, pentru a asigura sprijinul adecvat pentru elevii cu CES?
Vă mulțumesc!
Solicit răspuns scris.
Cu stimă,
Adrian HATOS
Senator PNL
Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR