Fundamentarea viitorului european: strategii de educație pentru cetățenie europeană în era noastră
Stimate colege, stimați colegi,
Aduc în discuție astăzi o problemă de o importanță fundamentală pentru viitorul nostru colectiv – educația pentru cetățenie europeană. Este necesar să recunoaștem rolul esențial pe care aceasta o joacă în formarea și consolidarea unei societăți responsabile, informate și unite, în care cetățenii să înțeleagă și să îmbrățișeze valorile și identitatea comună europeană.
Într-o primă etapă, este esențial să evidențiem necesitatea integrării educației pentru cetățenie europeană în cadrul programei noastre educaționale, aliniată cu Agenda Educației 2030[1], care nu doar încurajează, ci impune statelor membre să ofere o educație care să dezvolte înțelegerea valorilor comune și diversității culturale. Educația pentru cetățenie europeană nu ar trebui să fie așadar doar o temă opțională, ci un fundament esențial pentru înțelegerea istoriei comune, a diversității culturale și a valorilor fundamentale pe care le împărtășim ca cetățeni europeni.
Consolidarea colaborării transnaționale pentru a dezvolta împreună programe educaționale comune pentru cetățenia europeană reflectă angajamentul nostru față de principiile cheie ale Programului Erasmus+[2], care promovează mobilitatea, cooperarea și schimbul de bune practici în educație. Ar putea astfel facilita schimbul cultural și implementarea proiectelor comune între instituțiile de învățământ din România și cele din diferite țări europene.
Pentru a atinge aceste obiective, trebuie să ne asigurăm că educația pentru cetățenie europeană este accesibilă și incluzivăconform Recomandării Consiliului privind competențele cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții[3], pentru a asigura că fiecare elev, indiferent de statutul socio-economic sau de locația geografică, beneficiază de această oportunitate de a înțelege și de a îmbrățișa valorile noastre comune.
Consider, de asemenea, că este important să accentuăm angajamentul nostru prin promovarea unei colaborări mai strânse între instituțiile de învățământ din România și cele europene, conformându-ne astfel cu direcțiile stabilite în Strategia Educației și Formării 2020[4], care promovează calitatea și mobilitatea în educație. Prin schimbul de bune practici și expertiză, putem contribui la îmbunătățirea continuă a programelor educaționale și adaptarea acestora la schimbările sociale și culturale din cadrul Uniunii Europene.
În acest context, sugerez intensificarea eforturilor noastre în facilitarea schimbului cultural dintre elevi și profesori, obiective și valori promovate de Agenda Europeană pentru Educație Culturală[5], care vizează consolidarea identității culturale și interculturalitatea în mediul educațional. Proiectele comune, precum parteneriatele între școli din diverse țări europene, pot oferi experiențe educaționale valoroase și pot consolida legăturile dintre tinerii europeni, contribuind la construirea unei identități europene comune.
La fel de importantă ar putea fi și implicarea părinților și a comunităților locale în procesul educațional, conform principiilor promovate de Agenda Educației 2030 și Strategia Educației și Formării 2020. Un parteneriat strâns între școli, familii și comunități poate intensifica impactul educației pentru cetățenie europeană și o poate transforma într-un efort colectiv.
În paralel, susțin necesitatea dezvoltării unor instrumente digitale inovatoare și a platformelor online dedicate educației pentru cetățenie europeană, conform obiectivelor stabilitate în Strategiei pentru Educație Digitală în Europa[6], care încurajează integrarea tehnologiei în procesul de învățare și accesul echitabil la resurse digitale. Integrarea tehnologiei în procesul de învățare este esențială. Platformele online, jocurile educaționale și alte instrumente digitale nu numai că ar face educația mai captivantă pentru elevi, dar ar și facilita accesul la resurse educaționale de calitate într-un mod eficient și echitabil.
Pe măsură ce pledăm pentru această inițiativă, trebuie să implementăm sisteme eficiente de monitorizare și evaluare, în concordanță cu principiile de guvernare ale Programului Erasmus+ și Strategiei pentru Educație Digitală în Europa, pentru a ne asigura adaptarea și îmbunătățirea continuă a programelor de educație pentru cetățenie europeană pe baza feedback-ului primit de la elevi, profesori și părinți.
În final, subliniez rolul educației pentru cetățenie europeană în promovarea solidarității între cetățenii noștri. O cetățenie europeană conștientă și activă poate deveni cadrul prin care să abordăm împreună provocările și să construim un viitor comun, bazat pe valorile care ne definesc.
Cu aceste cuvinte, vă îndemn să susținem consolidarea eforturilor pentru educația pentru cetățenie europeană – transformând-o într-un pilon central al sistemului nostru educațional, să investim în viitorul nostru colectiv și modelarea acestuia în spiritul valorilor europene comune și să construim o Europă mai puternică, unită și conștientă de propria sa identitate.
Vă mulțumesc!
[1] United Nations. (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. https://sdgs.un.org/goals/goal4
[2] European Commission. (2023). Erasmus+ Programme Guide. https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-11/2024-Erasmus%2BProgramme-Guide_EN.pdf
[3] European Parliament, & Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32006H0962
[4] European Commission. (2015). Education & Training 2020 – European policy cooperation. https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/eu-cooperation-in-education-and-training-et-2020.html
[5] European Commission. (2018). A New European Agenda for Culture. https://culture.ec.europa.eu/document/a-new-european-agenda-for-culture-swd2018-267-final
[6] European Commission. (2018). Digital Education Action Plan.
https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan