Evaluarea rigurozității științifice a materialelor educaționale avizate de Ministerul Educației Naționale

Adresată:   

Doamnei Ligia DECA - Ministrul Educației

Din partea: Senator Adrian HATOS

Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR

Grup parlamentar: PNL

Ședința Senatului din data de: 19 martie 2024


Obiectul întrebării: Evaluarea rigurozității științifice a materialelor educaționale avizate de Ministerul Educației Naționale


           Stimată Doamnă Ministru,


Importanța științei și a metodologiei bazate pe dovezi în dezvoltarea materialelor educaționale este incontestabilă. Educația, ca fundament al unei societăți prospere și educate, trebuie să se bazeze pe cercetare științifică riguroasă și pe fapte verificabile. Aceasta nu numai că formează baza cunoașterii autentice, dar cultivă și gândirea critică în rândul tinerilor noștri. Este esențial ca elevii să fie învățați să diferențieze între teorii susținute de dovezi și speculații, între realitatea testabilă și mit. În acest context, materialele didactice aprobate de instituțiile noastre de învățământ joacă un rol crucial în modelarea minților viitoarelor generații.

În timp ce recunoaștem importanța imaginației și creativității în învățare, trebuie să fim vigilenți în a nu permite ca pseudoștiința să se infiltreze în educație sub masca adevărului științific. Delimitarea clară între fapte și ficțiune este esențială pentru menținerea integrității pedagogice. Într-o eră dominată de inovație și descoperiri științifice, este surprinzător și alarmant să observăm că noțiuni nevalidate și teoriile neștiințifice își găsesc locul în materialele didactice. Când elemente ale pseudoștiinței se strecoară în materialele educaționale, ele erodează baza de cunoaștere empirică și pot induce confuzie între elevi, afectând capacitatea lor de a aplica gândirea critică și analitică. Pseudoștiința poate, de asemenea, corupe înțelegerea clară și rațională a conceptelor fundamentale. Este un echilibru delicat între stimularea curiozității și menținerea unui curriculum ancorat în realitatea obiectivă, echilibru ce trebuie susținut cu toată seriozitatea în spațiul academic.

În ultima perioadă, putem observa o tendință îngrijorătoare de îndepărtare de la acest fundament științific în unele materiale didactice aprobate pentru utilizare în sistemul de învățământ. Un exemplu controversat în acest sens este culegerea de matematică pentru clasa a VI-a, publicată de Editura Art și avizată de Ministerul Educației Naționale. Această culegere a introdus elemente care par să confunde noțiunile științifice cu cele ale mitologiei sau pseudostiinței, fapt ce a stârnit neliniște și dezbatere în rândul părinților, educatoarelor și a comunității academice. Se face referire la „Triunghiul magic din Carpați” și se menționează o energie extraordinară și întâlniri între „razele terestre și cele coborâte din imensitatea Universului cosmic”. Astfel de afirmații, fără fundament științific clar, ar putea să creeze confuzie în mintea elevilor și să submineze încrederea în educația bazată pe știință, care este vitală pentru progresul societății noastre.

Este de datoria noastră să ne asigurăm că toate materialele educaționale rămân fidele principiilor științei și nu încurajează concepții greșite sau nevalidate științific. Această slăbire a standardelor poate avea consecințe de durată asupra educației și dezvoltării intelectuale a tinerilor noștri.


În lumina acestor preocupări, vă solicit respectuos să răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Ce pași concreți intenționează să întreprindă ministerul pentru a revizui culegerea de matematică pentru clasa a VI-a de la Editura Art și pentru a proteja tinerii de informații eronate sau speculative în materialele didactice?  
  2. Ce măsuri intenționează să ia Ministerul Educației pentru a asigura că materialele didactice avizate respectă standardele științifice?

Vă mulțumesc pentru atenția acordată acestei probleme și aștept cu interes răspunsul dumneavoastră.



Vă mulțumesc!

Solicit răspuns scris.


Cu stimă,

Adrian HATOS

Senator PNL

Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR


La această întrebare se așteaptă răspuns.

Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.