Criza politică nu trebuie să afecteze educația!

A început al treilea an școlar în pandemie, eveniment căruia îi corespund provocări pentru toți factorii implicați în procesul educațional: elevi nerăbdători să își revadă colegii, a căror nerăbdare este înfrântă doar de distanțarea obligatorie și circuitele sterile din școli, profesori entuziasmați să revină în clase, înfricoșați, totodată, cu privire la evoluția pandemiei și impredictibilitatea căreia îi este asociată, părinți pentru care următoarea perioadă este una a deciziilor, fie că e vorba de decizia de a vaccina copilul sau decizia de a avea încredere deplină în autoritățile statului că vor reuși să realizezi mult-așteptata reformă educațională.

Nu trebuie să ne ascundem după deget, sunt o serie de neajunsuri care pun piedici în implementarea proiectului prezidențial „România Educată”, iar ele nu se referă doar la întârzierea primirii unor avize, ci mai degrabă la inerția sistemului însuși, de la cele mai înalte poziții și până la firul ierbii. În continuare, avem un program - „Masă caldă” în școli care este implementat în prea puține unități de învățământ (150, la fel ca în mandatul anterior), probleme în ceea ce privește asigurarea gratuității pentru transportul elevilor, precum și ineficiența unor strategii în combaterea abandonului școlar la toate nivelurile. Rezolvarea acestor probleme nu este doar o altă cerință în fișa postului ministrului Educației; celelalte ministere, precum și autoritățile de la nivel local trebuie să se implice pentru a trimite copiii la școală, pentru a duce o luptă împotriva abandonului școlar care să meargă dincolo de biroul unui politician.

Chiar dacă scena politică este foarte colorată în aceste săptămâni, iar tentația de a arunca vina dintr-o parte în cealaltă este vizibilă, orice decident care alege să se delimiteze de certurile politice atât de mărunte în raport cu misiunea noastră de a duce educația mai aproape de fiecare copil din România ar demonstra maturitate și discernământ. Oamenii politici de la nivel local nu mai trebuie să aștepte lumina de la București, deoarece, trebuie să recunoaștem, nu există practici mai bune în combaterea abandonului școlar decât cele care, fără pretenții de universalitate, sunt centrate pe nevoile comunității. Primăriile, pe de altă parte, alocă fonduri prin finanțarea complementară pentru a asigura acces nemijlocit la educație, dar și o infrastructură educațională conformă. Criza politică nu trebuie să afecteze educația, iar deciziile asumate atât la nivel național, cât și la nivel local, trebuie să fie asumate de toate forțele politice responsabile, fie că vorbim de putere sau de opoziție.  

Îmi exprim, cu această ocazie, considerația pentru toți oamenii din educație care au înțeles că inițiativa personală și munca susținută în vederea educării noilor generații este indispensabilă, pentru că adevărată reformă educațională pornește din fiecare sală de clasă, nu din biroul vreunui ministru și în niciun caz din vreo Comisie a Parlamentului.

Le urez un an școlar plin de realizări tuturor elevilor, profesorilor și părinților, dar și colegilor parlamentari, care nu ar trebui să uite că responsabilitatea noastră pentru educație nu se oprește la un discurs rostit cu prilejul începerii noului an școlar.



15 septembrie 2021 

Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.