Conectați în siguranță: protejarea tinerilor în mediul online

Stimați colegi,

Un raport recent al Organizației Mondiale a Sănătății ne avertizează cu privire la o problemă din ce în ce mai frecventă în rândul tinerilor: cyberbullying-ul. Cercetarea dezvăluie că aproape unul din șase adolescenți europeni a fost victima hărțuirii online în 2022, cu o creștere semnificativă comparativ cu anul 2018[1]

Situația în România este și mai îngrijorătoare. În ultimii ani, s-a înregistrat o creștere alarmantă a accesului copiilor la internet de pe dispozitive mobile, potrivit unui studiu realizat de EU Kids Online (2020)[2]. Vârsta medie la care un copil român vine în contact cu mediul online este de doar 9 ani. Această expunere timpurie la internet a dus la o realitate îngrijorătoare: o treime dintre copiii români au fost expuși la discurs instigator la ură cibernetică. 

Țara noastră se confruntă cu una dintre cele mai ridicate rate ale cyberbullying-ului din Europa. Potrivit unui studiu realizat de Salvați copiii (2023), 40% dintre copii susțin că au fost jigniți sau hărțuiți pe internet[3]. Studiul OMS întărește această concluzie: aproape un sfert dintre adolescenții care au participat la studiu (24% dintre fetele de 13 ani și 26% dintre băieții de aceeași vârstă) admit că au fost implicați în incidente de cyberbullying. Linia de raportare a acestor abuzuri a primit aproape 9.000 de sesizări în anul precedent.

Îngrijorătoare este și atitudinea părinților. O proporție semnificativă nu verifică activitatea online a copiilor lor, contribuind la o lipsă de supraveghere care permite expunerea copiilor la imagini agresive, violente și chiar cu conținut sexual pe internet. Pe de altă parte, partajarea datelor personale ale copiilor pe internet fără consimțământul lor este, de asemenea, o practică frecventă în țara noastră[4]

Este un fenomen îngrijorător, care afectează bunăstarea emoțională a tinerilor noștri. Impactul emoțional și cognitiv al cyberbullying-ului este major. Studiile au identificat o legătură între acesta și simptomele depresive în rândul adolescenților[5]

Suntem martorii unei transformări digitale care oferă oportunități de învățare și conectare, dar care, în același timp, deschide porți către noi forme de violență. Cyberbullying-ul nu cunoaște frontiere și afectează copiii și adolescenții indiferent de mediul socio-economic din care provin.

Aceste statistici subliniază o nevoie urgentă de acțiune și conștientizare la nivelul întregii societăți. În calitate de senator și reprezentant al cetățenilor, consider că este datoria noastră să luăm măsuri pentru a proteja tinerii în spațiul digital, care a devenit o extensie a mediului lor social. Trebuie să dezvoltăm și să implementăm politici eficiente de prevenție, să promovăm campanii de conștientizare în rândul tinerilor despre riscurile și consecințele hărțuirii online și să asigurăm că școlile dispun de resursele necesare pentru a susține elevii afectați. Este important să educăm tinerii cu privire la folosirea responsabilă a tehnologiei și să cultivăm un mediu online bazat pe respect și înțelegere.

Totodată, susțin introducerea unor politici mai stricte pentru a contracara hărțuirea online și a oferi sprijin adecvat victimelor. Este important ca spațiile digitale și școlile să devină medii sigure, unde fiecare copil poate crește și învăța. 

Haideți să ne unim eforturile pentru a crea un mediu digital sigur, în care bunătatea și respectul sunt standarde, nu excepții. Este un angajament pentru prezent și viitor, pentru a construi o societate în care fiecare tânăr să se simtă protejat.

Vă mulțumesc pentru atenție!



[1] https://www.who.int/europe/news/item/27-03-2024-one-in-six-school-aged-children-experiences-cyberbullying--finds-new-who-europe-study

[2] https://www.eukidsonline.ch/files/Eu-kids-online-2020-international-report.pdf

[3] https://www.salvaticopiii.ro/sites/ro/files/2023-11/sondaj-doi-din-cinci-copii-sunt-victime-ale-cyberbullying.pdf

[4] https://tecpc.grant.umfiasi.ro/wp-content/uploads/2022/11/IO1_Country-Report_RO_final.pdf

[5] Turliuc, M. N., Măirean, C., & Boca-Zamfir, M. (2020). The relation between cyberbullying and depressive symptoms in adolescence. The moderating role of emotion regulation strategies. Computers in Human Behavior, 109. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106341

Adrian Hatos folosește cookie-uri pentru o experiență mai bună de navigare. De îndată ce continuați turul, presupunem că acceptați politica privind cookie-urile. Aflați mai multe despre politica de utilizare a cookie-urilor pe care o folosim aici.