Adolescenții spun NU violenței!
După participarea la ceremonia de deschidere a anului şcolar la Liceul Baptist Emanuel din Oradea, senatorul Adrian Hatos a primit un cadou inedit din partea elevilor. Încurajaţi de Prof. Dr. Alina Burcă, profesoară de limba română, elevii au transmis senatorului eseuri în care pledează pentru anti-violenţă, înţeleasă atât ca absenţa agresiunii fizice, cât şi ca o filozofie de viaţă ce respinge orice formă de violenţă, inclusiv cea verbală sau psihologică.
„Suntem elevi, învăţăm despre lume şi ne formăm viziunea asupra vieţii, dar există aspecte ale realităţii care ne tulbură profund. Unul dintre aceste aspecte este traficul de persoane, o problemă globală care afectează nu doar societăţile îndepărtate, ci şi comunităţile noastre locale”, notează un elev într-un eseu centrat pe traficul de persoane şi metoda „Lover Boy”. Alte teme adresate de elevi sunt importanţa promovării antiviolenţei, combaterea violenţei, prevenirea dependenţei şi abuzului de substanţe, bullying şi cyberbullying şi violenţa împotriva animalelor.
„Anti-violența reprezintă nu doar o abordare necesară în rezolvarea conflictelor, ci și un pilon esențial în construirea unei societăți echitabile și bazate pe respect reciproc. Într-o lume ca a noastră în care tensiunile pot fi inevitabile, promovarea anti-violenței devine crucială pentru a asigura o conviețuire armonioasă și durabilă”, menţionează unul dintre elevi. Astfel, anti-violenţa înseamnă comunicare deschisă şi sinceră, respect pentru multiculturalitate, empatie. Educaţia, mass-media, monitorizarea spaţiilor şcolare, incluziunea socială şi responsabilitatea individuală sunt, potrivit elevilor, principalele metode de promovare a non-violenţei.
„De multe ori auzim vorba aceasta “Violența este arma celor slabi” așa că în loc să continuăm să avem conflicte între noi mai bine ca atunci când observăm o persoană care este constant violentă, mai bine ne gândim cum putem ajuta acea persoană decât cum putem să o rănim mai tare decât ne-a rănit ea pe noi, că până la urmă mai mult câștigi prin iertare decât prin răzbunare. Niciodată nu putem ști prin ce trece fiecare și nu știm cu ce se confruntă, dar asta nu înseamnă că tolerez violența”, precizează unul dintre elevi.
Referitor la bullying şi cyberbullying, elevii trec în revistă atât rolul şcolii în reducerea incidenţei fenomenului, cât şi statutul agresorului şi al victimei: „Ar trebui discutate în școli aceste subiecte puțin discutate cum ar fi bullying-ul, care ar putea aduce un mare plus în înțelegerea mai aprofundată a violenței, a cauzelor de apariție a acesteia în rândul tinerilor și ce soluții se pot găsi pentru eliminarea acestor probleme”, specifică unul dintre elevi.
Pe lângă diversele forme de violenţă întâlnite în comunităţi, elevii îşi îndreaptă atenţia asupra violenţei împotriva animalelor. Pornind de la opere literare consacrate, elevii interoghează motivele din spatele violenţei nejustificate, respectiv motivaţia agresorului:
„În opera literară „Crimă și pedeapsă” de F. M. Dostoievski, Raskolnikov, fiind într-o stare maladivă, are un vis morbid cu un efect putrernic asupra organismului său șubrezit. Se făcea că era un copil, în orașul natal. Trecând pe lângă o cârciumă cu tatăl său, vede scena când Mikola își biciuiește calul, pentru că nu pornea din loc, deși era înhămat la o povară mai grea decât putea duce, adăugându-se la povara sa numeroșii oameni pe care i-a urcat și le-a dat de asemenea bice pentru a forța gloaba să pornească din loc. Aceasta era neputincioasă, străduindu-se din răsputeri. Văzând că nu se la lasă, Mikola se napustește asupra calului colestiv cu parul. Înfuriat de neputința sa de a doborî-o dintr-o lovitură, îi mai încarcă spinarea cu alte lovituri până când ia ranga de fier și alături de camarazi, o loviră până muri.
Ce motiv avea această pedeapsă, neputința gloabei de a duce o povară mult peste puterile ei sau starea lăuntrică a proprietarului? Ce a cauzat în inima lui aceste fapte? Câtă amărăciune s-a acumulat în vasul inimii sale?”, argumentează elevul.
Potrivit elevilor, educația este esențială în combaterea violenței și promovarea solidarității:
„O armă puternică poate fi educația. În şcoli, spre exemplu, ar trebui să se integreze cursuri anti-violență şi de dezvoltare a abilităților sociale şi a empatiei. Desigur, atât părinții, cât şi profesorii ar trebui să se implice în viața copiilor sau a elevilor, discutând cu ei şi făcându-i să conştientizeze că violența nu e bună. La urma urmei, ei sunt viitorul. Pentru comunitate, crearea unor ajutoare speciale solide pentru cei vulnerabili ar fi de mare ajutor, cât şi promovarea valorilor anti-violență. Înființarea unor campanii anti-violență pot reînvia spiritul civic şi înlăturarea egoismului, pentru că a salva pe cineva din mâinile violenței necesită empatie şi interes, adică să ne pese de cei din jurul nostru şi să mai aruncăm cu egocentrismul şi mândria în praf.”
Întrebată de inițiativă, Alina Burcă a menționat că inițiativa se încadrează printre activitățile de promovare a anti-violenței din Campania de 19 zile, promovată de Inspectoratul Școlar Județean Bihor:
„Nu am avut personal această idee, ci s-a materializat o propunere de activități pe tema anti-violenței, datorată Campaniei de 19 zile, despre care am luat la cunoștință la școală, promovată de către ISJ Bihor. Campania aceasta s-a desfășurat în perioada 1-19 noiembrie și s-a adresat tinerilor între 16-35 de ani.”
„Dorim să transmitem parlamentarilor și guvernanților să acorde o atenție sporită nevoii tinerei generații de a avea un mediu pașnic, lipsit de orice tip de violență, pentru a se maturiza și a se dezvolta din punct de vedere intelectual. Acest lucru s-ar putea face și prin mijloace media (anunțuri de interes public, scurt metraje, emisiuni de tip dezbatere publică), dar și prin pătrunderea în școli a celor abilitați să promoveze mediul propice formării tinerei generații, viitorul țării, prin conștientizarea acesteia de importanța menținerii păcii mondiale, dar și unii cu alții, cu toți cei cu care interacționează zilnic.”
Impresionat de eseurile primite, senatorul Adrian Hatos a transmis felicitări tuturor elevilor, amintind totodată de rolul școlii în promovarea antiviolenței:
„Susțin promovarea ideii de educare a copiilor în spiritul păcii, armoniei, solidarității, respectului, toleranței, dialogului și cooperării și cred că este o inițiativă de felul celor de care e nevoie în societatea noastră pentru a combate violența”, a specificat senatorul.
„Este ceva aproape miraculos în școală, în capacitatea transformatoare a sutelor de mii de învățători și profesori/învățătoare și profesoare asupra personalității celor mai mici și mai inocenți dintre noi. Înfăptuirea miracolului depinde de credința copiilor și a familiilor că în școală se întâmplă ceea ce trebuie să se întâmple, că omul de la catedră este cel potrivit în locul respectiv și că acesta predă ceva ce îi va folosi micului cetățean în viață. Pentru că educația este ceva magic prin felul în care schimbă oamenii doar prin forța emoțiilor, a ideilor și a simbolurilor”, a mai spus Adrian Hatos.
De asemenea, senatorul s-a pronunțat cu privire la importanța pe care decidenții trebuie să o acorde combaterii violenței.
„Nu putem rămâne indiferenți la manifestările violente, de aceea consider că actorii politici din România trebuie să înțeleagă că o societate modernă și dezvoltată nu lasă loc manifestărilor violente de niciun fel”, a concluzionat Adrian Hatos.