Adresată:
Doamnei Ligia DECA - Ministrul Educației
Din partea: Senator Adrian HATOS
Circumscripția electorală: Nr. 5, BIHOR
Grup parlamentar: PNL
Ședința Senatului din data de: 14 mai 2024
Obiectul întrebării: Abordarea provocărilor din sistemul de învățământ românesc: cum răspunde România la standardele europene?
Stimată Doamnă Ministru,
Recentele rapoarte și studii privind sistemul educațional din România dezvăluie o situație îngrijorătoare în ceea ce privește performanțele elevilor, cu provocări multiple și interconectate care necesită atenție și intervenție. Studiile subliniază decalajele semnificative între indicatorii României și țintele naționale sau standardele europene.
Potrivit Monitorului Educației și Formării (2022)[1], România se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește integrarea copiilor în programe de educație timpurie. Rata de participare la educația timpurie este de 78.2% în 2021, considerabil sub media europeană de 92.5%, față de o țintă de 96% pentru 2030. În comparație, țări precum Spania, Suedia, Irlanda, Danemarca și Belgia au atins sau depășit această țintă 96%[2].
Această rată scăzută de participare este îngrijorătoare, având în vedere beneficiile dovedite ale educației timpurii pentru dezvoltarea cognitivă și emoțională a copiilor, care pun bazele succesului academic ulterior. Cele mai scăzute rate de participare se înregistrează în zonele rurale și în rândul comunităților de romi. Ca parte a Raportului România Educată, țara și-a propus obiective ambițioase pentru 2030, inclusiv creșterea ratei de participare pentru copiii cu vârste între 0-3 ani la 30% și pentru copiii cu vârste între 3 ani și vârsta de începere a școlii la 96%, pentru a alinia România la obiectivul stabilit la nivelul UE pentru 2030[3]. Educația timpurie nu doar că stimulează dezvoltarea intelectuală, dar joacă un rol important și în egalizarea șanselor educaționale pentru copii, astfel încât parcursul lor să nu depindă de mediul socio-economic de origine.
Aceste statistici subliniază importanța investițiilor în educație și în adoptarea măsurilor specifice pentru îmbunătățirea calității și accesibilității educației timpurii în România, pentru a asigura o bază solidă pentru dezvoltarea viitoare a copiilor și pentru a îmbunătăți rezultatele educaționale pe termen lung[4].
În lumina acestor provocări, doresc să vă adresez următoarele întrebări:
Vă mulțumesc!
Solicit răspuns scris.
Cu stimă,
Circumscripția electorală nr. 5 – BIHOR
[1] https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2022/downloads/comparative-report/Education-and-Training-Monitor-Comparative-Report.pdf
[2] https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/e13bef63-en.pdf?expires=1711959013&id=id&accname=guest&checksum=4AB78647EA4D61B2A031C5A0BB6A0496
[3] http://www.romaniaeducata.eu/rezultatele-proiectului/
[4] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?oldid=573561